کفپوش آنتی استاتیک، محصولی برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته

کفپوش آنتی استاتیک، محصولی برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته

 

بار‌های الکتریکی موجود در کف زمین‌های صنعتی باعث بروز خسارات زیادی می‌شوند که با استفاده از کفپوش‌های آنتی استاتیک می‌توان از این خسارت‌ها جلوگیری کرد. در ترکیبات این مواد از الیافی مانند کربن استفاده می‌کنند تا از تجمع الکتریسیته ساکن جلوگیری شود.

به‌منظور مقاومت بالای این کفپوش‌ها در برابر الکتریسیته ساکن و ویژگی‌های محبوب دیگر از جمله مقاومت در برابر سایش، بسیاری از صنعتگران به استفاده از آن روی آورده‌اند. هم‌اکنون مجری‌های ساخت‌و‌ساز برای کف‌سازی پروژه‌های مختلفی مثل صنایع داروسازی، کارخانه‌های الکترونیک و … از این مصالح استفاده می‌کنند.

قبل از تهیه و اجرای کفپوش آنتی استاتیک باید درباره این مصالح اطلاعات کافی به‌دست‌ آورید. اطلاع از ویژگی‌ها، نحوه اجرا، نکته‌های مهم درباره خرید و … از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری می‌کند.

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

کفپوش‌های آنتی استاتیک با ایجاد سطحی یکدست و با مقاومت شیمیایی بالا به افزایش کارآیی پروژه کمک می‌کنند. این مصالح بر پایه اپوکسی و هاردنر پلی‌آمینی ساخته می‌شوند و با ترکیب یک عامل شیمیایی آلی به‌خوبی الکتریسیته را از کف به چاه ارت انتقال می‌دهند. این ویژگی الکتریسیته ساکن را از بین می‌برد و باعث عدم تجمع آنها در یک محیط می‌شود. کفپوش‌های آنتی استاتیک در کنار مزیت‌های فوق‌العاده مثل تخلیه بار الکتریکی از ظاهری زیبا نیز برخوردارند.

کفپوش‌های آنتی استاتیک به گونه‌ای تولید شده‌اند که ساختار مقاومی در برابر سایش داشته باشند. این مصالح با ضخامت ۲ میلی‌متری از چگالی بالایی نیز برخوردارند، به‌ همین‌ دلیل به‌خوبی نقش عایقی قدرتمند را بازی می‌کنند. این محصولات به‌صورت یک لایه الاستیک تولید شده‌اند؛ بنابراین نصب آنها در محیط پروژه راحت است.

در ترکیبات این مصالح از افزودنی‌ها و مواد شیمیایی خاصی استفاده‌ شده است که مقاومت آنها را در برابر تغییر رنگ یا مقاومت ساختاری افزایش می‌دهند. این مصالح در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردارند، به‌ همین‌ دلیل اغلب صنعتگران به استفاده از آنها در پروژه‌های کف‌سازی تمایل دارند.

کاربردهای کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک

مهمترین کاربرد‌های کفپوش‌های آنتی استاتیک چه هستند؟ از این مصالح در چه پروژه‌هایی استفاده می‌شود؟

  • پروژه‌های الکترونیکی و ارتباطات مخابراتی
  • کارخانه‌های داروسازی
  • صنایع مرتبط با مواد محترقه
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت هوافضا
  • صنایع نظامی
  • اتاق‌های کامپیوتری مثل اتاق سرور
  • اتاق عمل و ریکاوری بیمارستان

بررسی مراحل اجرای کفپوش آنتی استاتیک

۵ گام مهم برای اجرای کفپوش آنتی استاتیک وجود دارد که باید طبق آنها پیش بروید:

●      آماده کردن سطح پروژه

در مرحله اول باید اقدام به آماده‌سازی کف پروژه کنید. در این مرحله کف باید کاملاً چربی‌زدایی شده و تمام آلودگی‌ها مثل چربی، روغن، واکس و … از سطح آن پاک شوند. بعد از انجام این کار نوبت به خشک‌کردن کف می‌رسد. در مرحله آماده‌سازی باید تمام آلودگی‌ها از بین بروند، در‌غیر‌این‌صورت در آینده مشکلاتی در کیفیت پروژه به‌وجود می‌آورند.

●      اجرای لایه اولیه

مجری‌های ساخت‌و‌ساز به‌منظور تولید مصالحی یکنواخت قبل از ترکیب هر یک از مواد، آنها را به‌خوبی هم می‌زنند. اکنون نوبت به ترکیب دستی یا مکانیکی مواد با یکدیگر است، این مرحله باید به‌ مدت ۴ دقیقه انجام شود. بعد‌از‌اینکه از ترکیب کامل مواد اطمینان پیدا کردید، استفاده از قلمو یا غلطک آنها را در کف پروژه استفاده کنید. کارشناس‌ها مقدار استاندارد پرایمر را ۰.۲-۰.۲۵ kg/m۲ تخمین می‌زنند.

●      استفاده از نوار مسی یا آلومینیومی

مجری‌ها بعد از اطمینان از خشک‌شدن کامل مواد پرایمر نوار‌های مسی یا آلومینیومی را در راستای طولی و عرضی یکدیگر و با فاصله ۱ تا ۴ متر روی سطح پروژه استفاده می‌کنند. در اجرای این نوار‌ها باید به استاندارد‌های مختلفی توجه شود، مثلاً در صورت استفاده از آنها در حاشیه باید حتماً فاصله تا دیوار ۶ اینچ باشد. بعد از اجرای کامل نوار‌های فلزی آن را در انتهای اتاق به چاه ارت متصل خواهند کرد.

●      اجرای لایه میانی

با گذشت ۶ تا ۸ ساعت پرایمر‌ها و نوار‌های مسی یا آلومینیومی به‌صورت کامل به سطح زمین چسبیده‌اند؛ بنابراین اکنون نوبت به اجرای لایه اولیه مواد کفپوش آنتی استاتیک می‌رسد.

●      اجرای لایه نهایی

در لایه نهایی باید رنگ مورد نیاز مشتری لحاظ شود؛ خوشبختانه طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌بندی‌ها باعث می‌شود تا مشتری‌ها دست بازی در انتخاب داشته باشند. بعد‌از‌اینکه مطمئن شدید لایه میانی کاملاً خشک شده است، باید لایه نهایی را اجرا کنید. حداقل باید ۱۲ ساعت از اجرای لایه میانی گذشته باشد تا مطمئن شوید که کاملاً خشک شده و امکان اجرای لایه نهایی را دارید.

در برخی مواد سطح لایه میانی زبر است که برای رفع این مشکل از کاغذ‌های سمباده استفاده می‌کنند. بعد‌ از‌ اینکه با استفاده از این کاغذ‌ها قدرت چسبندگی این لایه را افزایش دادید، لایه نهایی را اجرا کرده و از تمیزی سطح آن مطمئن شوید.

مهمترین ترکیب کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

تولیدکننده‌ها در کف پوش‌های رزینی به‌منظور افزایش خاصیت آنتی استاتیک به آنها الیاف کربن اضافه می‌کنند. الیاف کربن ویژگی‌های مثبت مختلفی از جمله ضریب انبساط حرارتی، استحکام کششی بالا، مقاومت حرارتی و وزن مناسب دارد.

هرچند ویژگی‌های مثبت کفپوش‌های آنتی استاتیک موجب شده تا صنعتگران از آنها در پروژه‌های مختلفی نظیر هوافضا و … استفاده کنند، اما نباید از ویژگی‌های منفی این مصالح چشم‌پوشی کرد. این کفپوش‌ها قیمت بالایی دارند و در زمان‌های اختلاط‌های طولانی دچار مشکلاتی مثل شکستگی می‌شوند. به‌دلیل کاهش خواص این الیاف در زمان اختلاط طولانی، تولیدکننده‌ها باید فرمولاسیون آن دقت کنند تا زمان اختلاط طولانی نشود.

تولیدکننده‌ها مشکل الیاف کربن را با استفاده از الیاف استیل نیز از بین می‌برند. این الیاف در صورت اختلاط‌های طولانی دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند و قابلیت استفاده در انواع کفپوش‌ها از جمله اپوکسی، پلی‌یورتان یا سیستم‌های شبکه‌ای با رادیکال‌های آزاد را دارند.

نحوه تشخیص نیاز محیط به کفپوش اپوکسی

محیط‌های صنعتی در ۲ گروه کم‌ریسک و پرریسک طبقه‌بندی می‌شوند. کارشناس‌ها به‌منظور طبقه‌بندی این محیط‌ها باید بررسی‌های دقیقی در آنجا انجام دهند. از‌آنجا‌که عدم تخلیه بار الکتریکی ساکن در کنار خسارات مالی خطرات جانی نیز دارد، باید حتماً برای بررسی‌های درست به‌سراغ کارشناس‌های حرفه‌ای بروید. این کارشناس‌ها ویژگی‌های مختلف کف پروژه را بررسی می‌کنند، سپس بر اساس نتیجه استفاده یا عدم استفاده از این مصالح را پیشنهاد می‌دهند.

کفپوش آنتی استاتیک پارتاک

پارتاک، عرضه کننده کفپوش آنتی استاتیک باکیفیت

مجموعه پارتاک در زمینه تولید و عرضه انواع کفپوش آنتی استاتیک باکیفیت فعالیت دارد. این مجموعه با استفاده از الیاف کربن یا استیل محصولات قدرتمندی را به‌ دست مشتری می‌رساند. با اعتماد به پارتاک و تهیه کفپوش از آن، پروژه‌های ساخت‌و‌سازتان به‌ ایمن‌تر می‌کنید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر همین‌حالا با کارشناس‌های این مجموعه تماس بگیرید تا به‌صورت کامل راهنمایی‌تان کنند. کارشناس‌های پارتاک با تکیه بر دانش و مهارت خود به تمام سؤال‌هایتان پاسخ می‌دهند.

کفپوش آنتی استاتیک، مصالحی پرکاربرد در کف‌سازی پروژه‌های صنعتی

کفپوش آنتی استاتیک مصالحی پرکاربرد در کف‌سازی پروژه‌های صنعتی است که با جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن جلوی ضرر‌های مالی و جانی را می‌گیرد. این کف پوش با ایجاد سطحی صیقلی و صاف امکان رفت‌وآمد بدون هیچ خطری را در بیشتر پروژه‌ها برایتان امکان‌پذیر می‌کند. هرچند در برخی پروژه‌ها امکان جایگزین‌کردن این مصالح وجود دارد، اما در پروژه‌هایی با بار الکتریسیته ساکن کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که حتماً از این کفپوش‌ها استفاده کنید تا جلوی خطرات احتمالی را بگیرید.

نمره بدهید
آشنایی با ویژگیها و کاربرد بتن مسلح

بتن مسلح یکی از انواع مصالح ساختمانی تقویت‌شده از تور‌های فلزی و میلگرد است که [...]

راهنمای جامع کفپوش اپوکسی ضد لغزش

کفپوش اپوکسی ضد لغزش از کاربردی‌ترین مصالح در صنعت کف‌سازی است که رفت‌و‌آمد در محیط‌های [...]

کفپوش آنتی استاتیک، محصولی برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته

  بار‌های الکتریکی موجود در کف زمین‌های صنعتی باعث بروز خسارات زیادی می‌شوند که با [...]

کاربرد ملات ضد اسید

ملات ضد اسید گونه‌ای از انواع ملات‌ها هستند که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، [...]

بهترین کفپوش صنعتی مقاوم

 کفپوش صنعتی مصالحی باکیفیت و با مقاومت بالا در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا است [...]

پوشش ضد سایش بتن

 پوشش ضد سایش بتن یکی از ترکیبات اصلی بتن‌ها است که باعث افزایش مقاومت آنها [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *