حداکثر زمان مجاز حمل بتن چقدر است؟

حداکثر زمان مجاز حمل بتن چقدر است؟

یک کامیون حمل بتن آماده چقدر می‌تواند منتظر بماند؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. فرض کنید که با یک پروژه ویژه برای یک فونداسیون رو به رو شده باشید. پیمانکار یک جانمایی سریع را پیش بینی کرده بود و دستور داده بود که تمام کامیون‌ها در شروع پروژه سر کار باشند. درست قبل از شروع ریزش، افسر ایمنی پیمانکار عمومی به دلیل نگرانی‌های صاعقه، سایت را تعطیل کرد.

شش کامیون در محل کار منتظر باشد. طوفان ۹۰ دقیقه طول بکشد. از آنجایی که طراحی ترکیبی سفارش خاصی بود، نمی‌توانستید کامیون‌ها را به کار دیگری بازگردانید. به غیر از رعد و برق، روز عالی برای ریزش باران بود. دمای محیط حدود ۷۰ درجه فارنهایت و ابری بود. بارها کمی خشک شدند، اما نتیجه آزمایش اسلامپ در بار اول در حد مشخصات پروژه بود، بدون اینکه دوباره تمپر شود.

همه ما آماده بودیم که کار را شروع کنیم که فناوری آزمایشگاهی آزمایش جریان را متوقف کرد. او گفت بتن خیلی قدیمی است و چاره‌ای جز رد کردن همه بارها ندارد. آیا نماینده میدانی آزمایشگاه آزمایش در رد بارها درست بود؟ جایگزینی وجود داشت؟

پاسخ: نماینده آزمایشگاه در مورد محدودیت زمانی و حداکثر زمان مجاز حمل بتن درست گفته است. اما او در بیان اینکه راه دیگری برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد، نادرست بود.

ASTM C-94، مشخصات بتن آماده، برای بتن تحویلی نیاز به زمان دارد. در این سند آمده است که تخلیه بتن باید در عرض ۱ ½ ساعت پس از ورود آب اختلاط به سیمان و سنگدانه‌ها یا ورود سیمان به سنگدانه‌ها تکمیل شود. اما این سند به وضوح بیان می‌کند که اگر اسلامپ بتن به گونه‌ای باشد که بتوان بدون افزودن آب مواد را قرار داد، خریدار می‌تواند از این محدودیت‌ها چشم پوشی کند.

برای کمک به جلوگیری از این نوع اختلافات، انجمن پیمانکاران بتن آمریکا اخیرا بیانیه موقعیت شماره ۲، «الزامات حداکثر زمان مجاز حمل بتن» را صادر کرده است. این سند یک صفحه‌ای به طور خلاصه مشکل و راه حل‌های ممکن را بیان می‌کند. تولیدکنندگان و پیمانکاران می‌توانند از بیانیه در جلسات پیش ساخت به عنوان مرجع استفاده کنند.


آشنایی با مزایا و نحوه عملکرد فوق روان کننده بتن

اثر زمان ترانزیت بر روی بتن آماده

اثر زمان ترانزیت بر روی بتن آماده

بتن آماده عموما به مقدار زیاد تولید می‌شود و برای قرار دادن در عناصر سازه‌ای به مکان‌های دور منتقل می‌شود. گاهی اوقات این فاصله می‌تواند به کیلومترها یا مایل‌ها برسد. بنابراین تاثیر این زمان‌های عبور می‌تواند باعث کاهش کیفیت بتن شود. در ادامه اثرات مختلف حداکثر زمان مجاز حمل بتن بیان شده است:

۱.از دست دادن کارایی بتن

بتن باید همیشه بدون اتلاف زمان در موقعیتی قرار گیرد تا از گیرش و سفت شدن بتن برای کاهش کارایی آن جلوگیری شود. زمانی که زمان ترانزیت زیاد باشد، بر کارایی بتن تأثیر می‌گذارد. این موضوع به دلیل واکنش هیدراتاسیون در هنگام مخلوط شدن سیمان با آب، تبخیر آب مخلوط در بتن و به دلیل جذب آب توسط سنگدانه‌ها اتفاق می‌افتد. برای ساخت بتن مسلح یا بتن انبوه با کارایی بالاتر، امروزه خرید روان کننده بتن یا فوق روان کننده بتن به یک روش استاندارد تبدیل شده است.

در حالی که کارایی بتن به عوامل زیادی مانند مواد تشکیل دهنده، نسبت مخلوط، دمای محیط، رطوبت و روش حمل و نقل و غیره بستگی دارد، کاهش کارایی ممکن است منجر به مشکل در قرار دادن بتن شود. بنابراین، هنگام برنامه ریزی برای استفاده از بتن آماده، جنبه از دست دادن کارایی در حداکثر زمان مجاز حمل بتن مربوطه باید در نظر گرفته شود. با اندازه گیری اسلامپ یا ضریب تراکم بتن بلافاصله پس از اختلاط در کارخانه RMC و پس از زمان ترانزیت، ممکن است از دست دادن کارایی تخمین زده شود.

نحوه جلوگیری از کاهش کارایی بتن آماده

به منظور کاهش سرعت از دست دادن کارایی معمولا از مواد کاهنده آب یا فوق روان کننده استفاده می‌شود. استفاده از مواد افزودنی بتن یا کاهنده آب باید پس از آزمایش مناسب بودن آن‌ها در مخلوط بتن پیشنهادی مجاز باشد. دوز عامل کاهنده آب و فوق روان کننده بتن باید در آزمایشات تعیین شود. دوز بیش از حد ممکن است منجر به جداسازی شود. علاوه بر این، ممکن است عقب ماندگی نیز وجود داشته باشد.

IS: ۴۹۲۶-۲۰۰۳ اجازه تلطیف مجدد را می‌دهد، یعنی افزودن آب و افزودنی در بتن در محل برای بازیابی کارایی، شرط یکنواختی، همانطور که در IS: ۴۹۲۶-۲۰۰۳ مشخص شده است، برآورده می‌شود. الزامات یکنواختی محدودیت‌های تغییر را برای خواصی مانند محتوای هوا، اسلامپ، مقاومت فشاری و چگالی و غیره مشخص می‌کند. علاوه بر این، افزودن آب بر مقاومت و دوام بتن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، توصیه می‌شود که تلطیف مجدد یعنی افزودن آب پس از اختلاط، به هیچ وجه نباید در حین حمل و نقل یا در محل ساخت و ساز مجاز باشد.

۲.گیرش بتن

زمانی که حداکثر زمان مجاز حمل بتن آماده بالا باشد، ممکن است گیرش اولیه بتن انجام شود. برای جلوگیری از گیرش بتن، می‌توان از افزودنی‌های کندگیر برای طولانی‌تر شدن گیرش بتن استفاده کرد. در حین اجازه استفاده از کندکننده، باید اطمینان حاصل شود که مناسب بودن و دوز کندکننده پس از انجام آزمایشات لازم تصمیم گیری می‌شود. ممکن است توجه داشته باشید که به طور کلی اثر کندگیر در دمای بالاتر کوچکتر است و گاهی اوقات به نظر می‌رسد تعداد کمی از کندکننده‌ها در دمای بسیار بالا بی‌اثر باشند. بنابراین، مطلوب است که دمای بتن را تا حد امکان پایین نگه دارید.

علاوه بر این، همچنین مهم است که یک دوز از افزودنی کندکننده با انجام آزمایشات آزمایش شود. مقدار زیاد ماده افزودنی/ کندکننده ممکن است گیرش بتن را به طور نامطلوبی به تاخیر بیندازد یا به طور کامل از گیرش بتن جلوگیری کند. مقداری از مواد افزودنی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود تا از کارایی مطلوب اطمینان حاصل شود. در چنین مواردی، مخلوط باید فقط در محل تحویل مخلوط شود. افزودن مواد افزودنی نباید در حین حمل و نقل مجاز باشد.


گروت اپوکسی چیست؟

۳.مدت زمان تحویل بتن

حداکثر زمان مجاز حمل بتن

به منظور کنترل از دست دادن کارایی و گیرش بتن، بتن باید در مدت یک ساعت و نیم (زمانی که دمای اتمسفر بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد است) و در عرض دو ساعت (زمانی که دمای اتمسفر کمتر یا کمتر است) به طور کامل به محل کار تحویل داده شود (۲۰۰ درجه سانتیگراد). از افزودن آب اختلاط به مخلوط خشک سیمان و سنگدانه یا افزودن سیمان به سنگدانه هر کدام زودتر باشد.

کفایت دوره زمانی مورد نیاز برای تحویل بتن باید بررسی شود. در صورتی که محل ساخت و ساز به گونه‌ای باشد که این بازه زمانی نامناسب باشد، باید مدت زمان تحویل را افزایش داد و به طور واضح مشخص کرد که برخی از موانع در راه را حفظ کند (یعنی تقاطع همسطح یا مکان‌های تراکم ترافیک سنگین و غیره).

بررسی مناسب بودن مواد افزودنی بتن

همانطور که قبلا توضیح داده شد، به طور کلی مواد افزودنی مانند عوامل کاهنده آب در بتن آماده برای حفظ کارایی و جلوگیری از گیرش بتن استفاده می‌شود. IS: ۹۱۰۳ «مشخصات برای مواد افزودنی برای بتن» ممکن است برای قضاوت در مورد مناسب بودن مواد افزودنی ارجاع شود.

بر اساس آن، مخلوط بتن باید هم با افزودنی و هم بدون افزودنی با استفاده از همان مواد اولیه پیشنهادی برای استفاده در کار تهیه شود. بتن بعدی به عنوان مخلوط بتن مرجع یا کنترل شده در نظر گرفته می‌شود. حداکثر زمان مجاز حمل بتن حتما باید تعیین شود تا بتن کارایی خود را از دست ندهد.

نمره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *