بتن الیافی چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن الیافی چیست و چه کاربردی دارد؟

بهبود خواص و مقاومت بتن یکی از اصلی‌ترین دلایل کاربرد بتن الیافی در میان فعالان حوزه ساخت‌و‌ساز است. بتن الیافی که با عنوان بتن مسلح به الیاف نیز شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین متریال‌های بازار به‌شمار می‌رود. الیاف به‌کار رفته در این محصول مقاومت و استحکام قابل توجهی برای آن به ارمغان آورده است، به‌همین سبب با کاربرد بتن الیافی در ساخت‌و‌ساز با سازه‌ای پایدار روبه‌رو خواهیم بود. از آنجا‌‌که بتن عادی به‌دلیل بافت ترد و خام از مقداری شکستگی برخوردار است، کارشناسان مربوطه استفاده از بتن الیافی را ترجیح می‌دهند. اما بتن الیافی چیست و چه تاثیری در ساخت سازه دارد؟ در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت، پیشنهاد می‌کنیم همراه ما بمانید.

منظور از بتن الیافی چیست

بتن الیافی یک کامپوزیت کاربردی و مسلح به الیاف است که یک ترکیب سخت متشکل از محصولاتی مانند سیمان، بتن و الیاف بافت اصلی آن را تشکیل می‌دهد. نکته مهم اینجاست که بتن الیافی در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود که هر کدام از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند. بتن الیافی در نحوه کف سازی پارکینگ نیز بسیار کاربردی و حائز اهمیت است. از جمله نکات مهمی که در کاربرد این نوع بتن تاثیرگذار است می‌توان به ابعاد سازه و نوع آن‌‌ها اشاره کرد. فیبر یکی از اصلی‌ترین عناصری است که در بتن به‌کار می‌رود و اغلب به دو شکل مسطح یا حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متریال با استفاده از پارامتری به نام نسبت ابعاد محاسبه و سنجیده می‌شود که این میزان نسبت طول به قطر فیبر را نشان می‌دهد و به‌طور میانگین بین ۳۰ تا ۱۵۰ در تغییر است. در کنار خرید روان‌‌کننده بتن می‌توان از بتن الیافی استفاده و استحکام سازه را برای همیشه تضمین کرد.

انواع بتن الیافی

همان‌طور‌که گفته شد انواع بتن الیافی در ساخت‌و‌سازها مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم ترین ویژگی های خوب بتن را شامل می‌شوند. در این‌جا می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد:

  • بتن مقاوم شده به‌کمک الیاف فولاد
  • بتن مقاوم شده به‌کمک الیاف پلی پروپیلن
  • بتن مقاوم شده با الیاف شیشه
  • بتن الیافی از نوع آزبست
  • بتن الیافی از نوع کربن
  • بتن الیافی از نوع ارگانیک

خصوصیات بتن الیافی

هر یک از انواع بتن دارای خصوصیات و مشخصات خاص خود هستند و در بخش ویژه‌ای کاربرد دارند. اما خصوصیات بتن الیافی چیست؟

بتن مقاوم شده به کمک الیاف فولاد

از جمله خصوصیات این متریال می‌توان به مقاومت کششی قابل توجه، جذب انرژی بالا، چقرمگی و انعطاف‌پذیری زیاد اشاره کرد.

بتن مقاوم شده به کمک الیاف پلی پروپیلن

نقطه ذوب بالا و آبگریزی قابل توجه از جمله خصوصیات این نوع بتن الیافی به‌شمار می‌روند. این نوع بتن در برابر حملات شیمیایی مقاومتی ندارد و خیلی زود تخریب می‌شود.

بتن مقاوم شده با الیاف شیشه

در میان انواع بتن الیافی می‌توان به بتن با الیاف شیشه اشاره کرد که نقش قابل توجهی در بالا بردن مقاومت ملات و ماتریکس سیمان دارد.

بتن الیافی از نوع آزبست

مقاومت شیمیایی و حرارتی آزبست آن را به گزینه‌ای عالی برای ساخت لوله‌های ورقی و کاشی تبدیل کرده است و در بسیاری از ساخت‌و‌سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن الیافی از نوع کربن

به‌دلیل خصوصیاتی مانند استحکام کششی بسیار بالا، مقاومت شیمیایی زیاد، امکان تحمل دمای قابل توجه و همین‌طور انبساط حرارتی پایین  کاربرد بتن الیافی از نوع کربن بسیار قابل توجه است و از متریال‌های محبوب به‌شمار می‌رود.

بتن الیافی از نوع ارگانیک

ارزان بودن، پراکندگی یکنواخت و طبیعی بودن از جمله خصوصیات بتن الیافی از نوع ارگانیک هستند که آن را به متریالی پرکاربرد تبدیل کرده‌اند.

نکات بتن الیافی که باید هنگام استفاده توجه کرد

از جمله مهم‌‌ترین نکات بتن الیافی که باید هنگام استفاده توجه کرد و بر این اساس به ساخت‌و‌ساز پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در پخش کردن سطح بتن نباید از ماله های چوبی استفاده کرد؛ بهترین گزینه ماله فلزی است.
  • در زمان کار با الیاف باید از وسایل ایمنی مانند عینک و دستکش صنعتی استفاده کرد.
  • پیش از اضافه کردن الیاف به داخل دستگاه مخلوط کن باید ابتدا مخلوط آماده بتن و سپس الیاف مورد نظر را به تدریج به آن اضافه کرد.
  • پیش از شروع به کار باید حتما کاتالوگ محصول را به‌دقت مطالعه کرد.

مزایای بتن الیافی و معایب بتن الیافی

کاربرد بتن الیافی

با کاربرد بتن الیافی در انواع پروژه‌ها مانند ساخت‌و‌سازهای وسیع، ساخت جاده، فرودگاه، انبار، پل، سد، ساختمان‌های مرتفع و… می‌توان سازه‌‌هایی مستحکم، ماندگار و حرفه‌ای را ساخت.

معایب بتن الیافی

معایب بتن الیافی را می‌توان در چند مورد به ترتیب زیر خلاصه کرد:

  • احتمال عدم توزیع یکنواخت تارهای الیاف در بتن
  • امکان ایجاد مشکلاتی مانند پارگی الیاف یا تجیهزات به‌کار رفته در بتن‌‌ریزی
  • عدم شناخت کافی کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران از بتن الیافی و نحوه عملکرد آن
  • عدم اطلاع مجریان در خصوص میزان کاربرد روان‌کننده‌ها در بتن الیافی و احتمال خطراتی مانند شکستگی و ترک خوردن بتن که خرید روان کننده بتن را با مشکل مواجه می‌‌کند.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله خواندید خصوصیات بتن الیافی آن را به متریالی قابل قبول در اغلب ساخت‌و‌سازها تبدیل کرده‌اند. از این محصول در بسیاری از پروژه‌های حرفه‌‌ای و شناخته شده استفاده می‌شود و از کارایی بسیار خوبی برخوردار است. بتن الیافی مقاومت و استحکام قابل توجهی را برای سازه به‌همراه می‌‌آورد به‌همین دلیل به‌عنوان بتن مقاوم نیز شناخته می‌شود. البته نباید از معایب بتن الیافی نیز غافل شد؛ چراکه تاثیر چشمگیری در کیفیت سازه خواهد داشت. پارتاک در این مقاله از مجموعه مقالات خود سعی داشت آگاهی نسبی و قابل قبولی از بتن الیافی به شما ارائه دهد تا در زمان کاربرد آن با دقت عمل بیشتری اقدام کنید.

نمره بدهید
بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

 بهترین مارک چسب بتن

چسب بتن یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی است که باعث افزایش مقاومت بتن‌ها از [...]

بهترین مارک پودر سخت کننده بتن

پودر سخت‌کننده بتن محصولی برای افزایش مقاومت سایشی بتن در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف مثل [...]

بهترین مارک پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که موجب افزایش زیبایی نمای کاشی‌ها می‌شود. [...]

بهترین مارک گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت ‌و‌ساز است. این مصالح از [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *