آشنایی با کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری

آشنایی با کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری

کف‌سازی یکی از اصلی‌ترین مراحل در ساخت‌و‌سازهاست که باید به بهترین نحو انجام شود. کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری هم به روش‌های خاصی انجام می‌شوند و اهمیت زیادی دارند. همان‌طور که می‌دانید انبار یا سکوی بارگیری از مهم‌ترین بخش‌ها در صنایع مختلف به‌شمار می‌روند که باید استاندارسازی شوند. انبارها از شلوغ‌ترین و پرتردد‌ترین بخش‌ها در یک مجموعه تجاری و صنعتی به‌حساب می‌آیند. علاوه‌بر این سکوهای بارگیری هم جزو حساس‌ترین بخش‌ها در صنایع هستند؛ بنابراین کف‌سازی این دو بخش مهم از الزامات مراکز صنعتی و تجاری به‌شمار می‌آیند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری و لزوم آن‌ها آشنا شوید تا در صورت راه‌‌اندازی کسب‌و‌کار خود درست‌ترین راه را جهت ساخت این دو بخش به‌کار بگیرید.

چرا کف سازی مهم است؟

چرا کف سازی مهم است؟

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساخت تاسیسات و مراکز صنعتی کف‌سازی آن‌هاست که باید با کیفیت عالی انجام شود. با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند که انتخاب یک راه مناسب جهت ساخت کف مراکز صنعتی دشوار است؛ چراکه اغلب آن‌ها در دو سال اولیه دچار شکستگی و نقص می‌شوند. براین اساس بهترین کار استفاده از مواد قدرتمند همچون پوشش سخت کننده سیمانی در ساخت کف است تا عمر بیشتری به این بخش مهم از ساختمان دهد، اما باز هم نمی‌توان عمر طولانی آن را تضمین کرد. فراموش نکنید که کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری به‌دلیل اهمیت قابل توجه این دو بخش از سازه‌های صنعتی یکی از دغدغه‌های صاحبان این مراکز است. در زمان ساخت کف پوش این دو بخش باید به انواع آلاینده‌ها، بارهای سنگین و احتمال برخورد ابزارآلات مکانیکی و صنعتی با وزن زیاد به آن‌ها توجه کرد.

نکات لازم در زمان کف سازی برای طبقات انباری و سکوهای بارگیری

نکات لازم در زمان کف سازی برای طبقات انباری و سکوهای بارگیری

 

جهت ساخت سکو برای این دو بخش باید به برخی نکات ضروری و مهم توجه کرد که تا حد ممکن از دوباره کاری و تخریب زود هنگام آن‌ها جلوگیری شود:

ظرفیت تحمل بارهای سنگین

طبقات انباری و سکوهای بارگیری در طول روز محل حمل‌و‌نقل انواع بار با سایز و وزن‌های مختلف هستند؛ بنابراین کف‌سازی استاندارد لازمه ساخت این دو مکان است. علاوه‌بر این ماشین‌های سنگین زیادی روازنه در چنین مکانی در حال حمل‌و‌نقل هستند؛ بنابراین سازندگان باید از متریالی عالی در ساخت کف استفاده کنند. از جمله کفپوش‌های قابل پیشنهاد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کفپوش‌های بتنی
  • کفپوش‌های سیمانی
  • کفپوش‌های رزین
  • کفپوش‌های اپوکسی صنعتی

البته برخی کارفرماها اجرای بتن سخت رنگی را ترجیح می دهند که طبق نیاز مشتری در اختیارشان قرار می گیرد.

میزان رفت و آمد در انبار

توجه به حجم و میزان رفت‌و‌آمد در انبار بسیار مهم است؛ بنابراین باید کفپوشی متناسب با این فاکتور برای طبقات انبار و حتی سکوی بارگیری در نظر گرفت. آگاهی از اینکه عموما چه نوع دستگاه و ماشین ‌هایی در این دو مکان رفت‌و‌آمد دارند در یک کف‌سازی با‌کیفیت بسیار موثر است. اغلب وسایل باری مانند کرینها و لیفتراک‌ها در انبار رفت‌و‌آمد می‌کنند که علاوه‌بر وزن بالای دستگاه قادر به جابه‌جایی بارهای سنگین هستند. براین اساس کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری در استاندارترین شکل ممکن باید در دستور کار صاحبان این دو بخش قرار گیرد.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: هر آنچه باید درباره انواع کفسازی بتنی و مزایای آن بدانید

فضاسازی و طراحی مناسب

یکی از اصول مهم در انتخاب کفپوش استاندارد و کاربردی تعیین نوع فضاسازی و طراحی انبار یا سکوی بارگیری است. فضاسازی این دو مکان باید به گونه‌ای باشد که امکان ورود انواع وسایل نقلیه و جابه‌جایی بار در سایز‌های مختلف را داشته باشد. برای مثال در‌صورتی‌که فضای انبار کوچک یا غیراستاندارد طراحی شده باشد قطعا در جایگذاری محصولات یا حمل آن‌ها مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

کفپوش های استاندارد کدام اند؟

کفپوش های استاندارد کدام اند؟

 

همان‌طور‌که گفته شد مراکز صنعتی به‌ویژه انبار یا سکوی بارگیری از محل‌های پر رفت‌و‌آمد و شلوغ محسوب می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از کفپوش‌های استاندارد و سازگار استفاده شود. در لیست پایین با تعدادی از کفپوش‌های استاندارد جهت کف سازی طبقات انبار و سکوی بارگیری آشنا می‌شوید:

کفپوش بتنی صیقل خورده و براق

این نوع کفپوش به‌دلیل قیمت مناسب در مقایسه با رقبا و ماندگاری بالا انتخاب اول در اغلب شرکت‌ها و مراکز صنعتی محسوب می‌شود. در گذشته از بتن ساده به‌عنوان کفپوش استفاده می‌شد که به‌دلیل وجود منفذ نظافت آن به‌‌سختی صورت می‌گرفت. این عامل موجب شد تا از بتن صیقل خورده و براق در ساخت کف به‌ویژه در مکان‌های پر رفت‌و‌آمد و شلوغی مانند انبارها استفاده شود. این نوع کفپوش به‌صورت مکانیکی پولیش می‌شود که ظاهری یکدست، صاف و براق به آن می‌دهد. البته یک نکته را باید در نظر داشت که مواد شیمیایی و اسید به‌مرور موجب تحلیل این کفپوش می‌شوند.  

کفپوش اپوکسی

این کفپوش از دو عنصر مجزا شامل رزین اپوکسی و سخت‌کننده پلی آمین ایجاد می‌شود که ترکیب این دو عنصر با هم نوعی ساختار سه بعدی قوی و مستحکم را شکل می‌دهد. بدین ترتیب گزینه‌ای مناسب برای کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری به‌شمار می‌رود. درست است که این کفپوش قیمت به نسبت بالاتری در مقایسه با نوع بتنی دارد، اما دوام و ماندگاری در برابر ضربه، مواد شیمیایی و جابه جایی محصولات بسیار سنگین آن را به انتخاب اولیه تبدیل کرده است.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: کفپوش اپوکسی بیمارستان و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

سخن پایانی

در اغلب مراکز و واحدهای صنعتی که به‌طور مداوم با محصولات سنگین و مواد شیمیایی در ارتباط هستند، شاهد وجود کفپوش‌های پر از نقص و بی کیفیت هستیم. به‌همین خاطر بهتر است جهت کف‌ سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری از محصولات باکیفیت و ماندگار استفاده شود. برخی مواد اولیه باکیفیت مانند بتن صیقل خورده یا اپوکسی انتخاب اولیه در ساخت کف برای چنین مراکزی به‌شمار می‌آیند. مدیریت درست جهت استاندارد‌سازی تاثیر قابل قبول و ویژه‌ای در ساخت‌و‌ساز کف مجموعه‌های صنعتی دارد که نیازمند نظر افراد خبره و حرفه‌ای خواهد بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

 بهترین مارک چسب بتن

چسب بتن یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی است که باعث افزایش مقاومت بتن‌ها از [...]

بهترین مارک پودر سخت کننده بتن

پودر سخت‌کننده بتن محصولی برای افزایش مقاومت سایشی بتن در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف مثل [...]

بهترین مارک پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که موجب افزایش زیبایی نمای کاشی‌ها می‌شود. [...]

بهترین مارک گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت ‌و‌ساز است. این مصالح از [...]

One thought on “آشنایی با کف سازی طبقات انباری و سکوهای بارگیری
  1. سهیل اباذری میگوید:

    سلام. لطف میکنید تعرفه کف سازی اپوکسی و سیمانی رو به همراه هزینه اجرای هرکدوم به صورت جداگونه برام بفرستید.

  2. اشتراک ها: tadalafil tablets 20 mg side effects

  3. اشتراک ها: fast custom essays

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *