کجا و چگونه از بتن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

کجا و چگونه از بتن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

بتن را معمولا نمی‌توان با مواد دیگری از این قبیل جایگزین کرد اما امروزه شاه این موضوع هستیم که کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی پیشرفت چشمگیری کرده است. بتن از دیرباز برای بشر شناخته شده است. در تمام بخش‌های ساخت و ساز مسکونی و غیر مسکونی کاربرد پیدا کرده است. در سال‌های اخیر، علم ساختمان در ابداع اصلاحات مختلف این مصالح ساختمانی به موفقیت چشمگیری دست یافته است.

بتن از مخلوط مواد مختلفی همچون سیمان و آب تشکیل شده است که گاهی اوقات براساس شرایط موجود روان کننده بتن هم به آن اضافه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی را بیان کنیم و در مورد برخی از خواص، مزایا و معایب بتن در دکوراسیون داخلی صحبت کنیم.

 

مزایای بتن در دکوراسیون داخلی چیست؟

مزایای بتن در دکوراسیون داخلی چیست؟

  • بتن در برابر طبیعت و زمان مقاوم است و بیش از صد سال دوام می‌آورد.
  • بتن در سرتاسر جهان به دلیل ویژگی‌های فوق العاده قوی شناخته شده است و می‌تواند بارهای سنگین را تحمل کند.
  • بتن به دلیل حساسیت کم در برابر خوردگی، نور خورشید، آسیب، آب و عناصر مختلف از جمله مقاومت در برابر مواد شیمیایی و حتی تشعشع شناخته شده است.
  • علاوه بر خواص مفید بتن، مصالح ساختمانی نسبتا ارزانی نسبت به سایرین است و همچنین می‌توانید به راحتی یک پیمانکار بتن عالی پیدا کنید.

 

در کنار چنین خواص مفیدی، معایب بتن نیز وجود دارد

  • سازه‌های بتنی در برابر بارهای کششی و شکستگی مقاوم نیستند. اگر موقعیتی وجود داشته باشد که منجر به ترک شود، کل دیوار بتنی آسیب‌پذیر می‌شود و در معرض تغییر شکل قرار می‌گیرد.
  • دیوارهای بتنی اجازه هوا و رطوبت را نمی‌دهند، به این معنی که چنین خانه‌ای «نفس نمی‌کشد» که بر ساکنان آن تأثیر منفی می‌گذارد.
  • در برخی موارد، برای به دست آوردن نتایج خاص، بتن باید با مواد افزودنی مختلف همراه باشد. به عنوان مثال، افزودنی‌های نگهدارنده، اصلاح کننده‌های لاتکس و اکریلیک، مواد افزودنی مانند ژل میکروسیلیس و غیره.

 

پیشرفت فناوری بتن در دکوراسیون داخلی

امروزه، فناوری یکپارچه نصب ساختمان به ویژه در ساخت و ساز محبوب است و از این رو ایجاد یک طرح راحت است. این موضوع به ویژه برای خانه‌های بزرگ مفید است، جایی که می‌توانید هر ایده طراحی را اجرا کنید.

با تکنولوژی یکپارچه، بار روی پایه به طور مساوی توزیع می‌شود و کل ساختار ساختمان یک سیستم یکپارچه است. همین ویژگی در مورد دال‌های بتنی مسلح نیز صدق می‌کند که در دمای نسبتا بالا در کارخانه گرم می‌شوند. در نتیجه، اکثر سازندگان در تلاش هستند تا کارهای بتنی را قبل از سرما به اتمام برسانند.

در غیر این صورت، باید تلاش بیشتری برای گرم کردن آن انجام شود. علاوه بر این، باید توجه داشت که روند ساخت سازه‌های یکپارچه بسیار طولانی است و در نتیجه هزینه چنین مسکنی افزایش می‌یابد. به طور کلی، کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از هر اقدامی، دلایل عمده از بین رفتن بتن را مطالعه کنید تا به درستی از کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی بهره ببرید.

 

شکل های مختلف بتن در دکوراسیون داخلی

شکل های مختلف بتن در دکوراسیون داخلی

بتن به شکل خالی بسیار جذاب به نظر می‌رسد، بنابراین کاربرد گسترده‌ای در فضای داخلی پیدا می‌کن د. برای تکمیل صنعتی دیوارها، کف یا سقف ایده آل است. بر خلاف ظاهر، شکل‌های بتونی نباید صاحبان آپارتمانی را آزار دهند که می‌خواهند فضای داخلی را به سبک کلاسیک و دنج ایجاد کنند. استفاده از بتن محدود به سبک‌های سختگیرانه مانند مدرن یا صنعتی نیست.

کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی همراه با ترکیب مواد مختلفی همچون چوب طراوت و تازگی در کنار سبک کلاسیک به ارمغان می‌آورد. در آشپزخانه یا حمام، به عنوان یک میز کار اصلی نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. علاوه بر این، با موفقیت در تولید قطعاتی مانند گلدان گل یا سایر موارد عمدتا برای اهداف تزئینی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات از گروت سیمانی برای مرمت بتن استفاده می‌کنند.

برای کسانی که می‌خواهند به جلوه دیوار بتنی دست یابند، ممکن است استفاده از گچ تزئینی، رنگ‌آمیزی شبیه کاشی بتنی یا کاغذ دیواری راه حل خوبی باشد. جلوه بتن نیز بر روی سطح مبلمان با استفاده از تخته چند لایه امکان‌پذیر است که کاملا شبیه بتن است.

 

کاربردهای رایج بتن در دکوراسیون داخلی

وقتی به بتن فکر می‌کنید، احتمالا بلافاصله پیاده رو یا فونداسیون یک خانه یا چیزی مشابه تصور می‌کنید. با این حال، بتن در حال تبدیل شدن به یک ماده پرکاربرد در نمونه‌های طراحی داخلی است. برای ایجاد انواع مختلف دکوراسیون داخلی عالی است. از ظاهر ناهموارتر گرفته تا کمی گرم و دنج تر، بتن یک وسیله عالی برای ایجاد طرحی است که می‌خواهید در خانه شما وجود داشته باشد.

پویایی طراحی داخلی همیشه در حال پیشرفت است. تغییر بی‌وقفه رخ می‌دهد و ایده‌های جدیدی را مطرح می‌شود که به سطح پیشرفت دکوراسیون داخلی کمک می‌کند و حفظ رابطه بین انواع مواد در صنعت ساخت و ساز ضروری است.

نوآوری‌های پیشرو در صنعت که به روندها دامن می‌زنند، تنها با تخیل مخترعان محدود می‌شوند. این بار، تخیل به سمت نوسازی فضاهای صنعتی سوق می‌یابد. در میان گرایش‌های اخیرا در حال ظهور، یکی از گرایش‌های غیر معمول باقی مانده و با گرایش‌های طراحی گذشته در تضاد بوده است، استفاده روزافزون از بتن در دکوراسیون داخلی است.

روزهایی که بتن خام و غیر جذاب به نظر می‌رسید، گذشته است. به لطف طرح‌ها و روش‌های جدید ریخته‌گری، جنبه‌های کاربردی و مستحکم بتن به طرز ماهرانه‌ای با ظرافت و سبک ترکیب می‌شوند. همچنین استفاده از بتن مزایایی را برای صاحبان خانه به ارمغان می‌آورد که به کاربرد رو به رشد آن کمک می‌کند. برخی از این مزایا را در ابتدای مطلب بیان کردیم.

 

کف و دیوار

بتن به دلیل ماهیت محکم و ماندگاری که دارد، در هنگام استفاده در کفپوش یا پانل‌های دیواری به خوبی کار می‌کند. در حالی که رنگ‌های خاکستری خنثی سرد آن ظاهر صنعتی مصنوعی را در فضاهای جمعی افزایش می‌دهد، به عنوان ماده ایده‌آل برای آوردن یک لمس مینیمالیستی براق به خانه‌های مدرن عمل می‌کند.

بسیاری از خانه‌ها گاهی اوقات کف‌پوش ناتمام دارند و صاحبان خانه‌ها از خود می‌پرسند که باید با آن چه کار کنند. یکی از گزینه‌ها این است که به ظاهر صنعتی روی بیاورید و کفپوش بتنی صیقلی ایجاد کنید، اگر درست انجام شود می‌تواند در آشپزخانه شگفت‌انگیز به نظر برسد.

یکی دیگر از کارهای ساده و در عین حال موثر دیگری بتن در دکوراسیون داخلی رنگ‌آمیزی آن است که می‌توان با آن کف بتنی انجام داد! هر طرح رنگی و هر طرحی را انتخاب کنید و آن را روی زمین بگذارید. این روش یک فرصت عالی برای استفاده از جنبه خلاقانه شما است. اکنون شما یک طبقه عالی دارید که بسیار شخصی‌سازی شده است.

 

دیوارهای بتنی

این روش یک راه مناسب برای افزودن بافت و بعد به دیوارهای شما است. همچنین ظاهری بسیار منحصربفردتر از آنچه ارائه می‌دهد که هر نوع دیوار خشک می‌تواند انجام دهد. سپس، می‌توانید روی آن نقاشی کنید و بافت‌هایی را برجسته کنید که توسط بتن ایجاد شده‌اند و طراحی منحصربه‌فردتر و عالی‌تری را ایجاد کنید. این کار می‌تواند توسط شما انجام شود یا اگر احساس راحتی نمی‌کنید، همیشه می‌توانید فردی را برای انجام آن استخدام کنید.

نکته جالب در مورد بتن این است که می‌توان آن را قالب گیری کرد و به هر چیزی که می‌خواهید تبدیل کرد. این روش بسیار پرکاربرد است و تأثیر زیادی بر طراحی کلی هر خانه دارد، دلیلی ندارد که از آن در طراحی دکوراسیون خود استفاده نکنید.

 

آشپزخانه و حمام

کاربردهای رایج بتن در دکوراسیون داخلی

بتن خاصیت‌های زیادی همچون مقاومت در برابر خراش و حرارت دارد و از این رو مناسب‌ترین ماده برای آشپزخانه جزیره‌ای، سینک‌های داخلی و میزهای آشپزخانه است. علاوه بر این، بتن در دکوراسیون داخلی حمام‌ها نیز کاربرد بسیاری دارد. در واقع، میزان مقاومت در برابر آب، بتن را برای استفاده در فضاهای مرطوب مناسب می‌کند.

 

چراغ های بتنی

تغییرات اخیر در جامعه طراحی منجر به توسعه چراغ‌های تعلیق بتنی شده است. طراحی ساده تضاد قابل توجهی را با سبک خاصی ایجاد شده توسط قالب بتن به ارمغان می‌آورد. ادغام این دو مفهوم واضح، چرخشی غیرمنتظره را در دنیای متنوع و گسترده بتن به ارمغان می‌آورد.

 

تقلید از مواد لوکس

استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی به دلیل ماهیت تطبیق‌پذیر و همه کاره آن مبتکرانه است. چشم‌انداز دائما در حال تحول فناوری امکان توسعه مخلوط‌های جدید را فراهم می‌کند که در انواع مختلف پرداخت می‌شوند. بتن سفید را می‌توان با رنگ‌هایی آغشته کرد تا به نرمی اضافه شود، در حالی که انواع مخلوط‌های بتن موجود در بازار از بافت مرمر و سنگ آهک پس از پرداخت تقلید می‌کنند و آن‌ها را برای فضاهای داخلی مجلل و در عین حال مقرون‌به‌صرفه ایده‌آل می‌سازد.

 

ویژگی های کلیدی استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی

  • عملکرد مقرون به صرفه: بتن گزینه‌ای سخت و ارزان برای صاحبان خانه‌هایی است که به دنبال بازسازی با بودجه هستند. به دلیل نگهداری ناچیز و هزینه‌های نصب کم، اکنون اکثر فضاهای داخلی شاهد یکپارچگی آن هستند.
  • هزینه‌های کم نگهداری: بتن دارای ویژگی‌های مشخصی است که آن را از مصالح سنتی متمایز می‌کند. محکم و مقاوم در برابر حرارت و آب است. همچنین از رشد کپک جلوگیری می‌کند و رطوبت را از بین می‌برد. انبوهی از مهر و موم‌های با کیفیت می‌توانند به ضد خراش و لکه بتن نیز کمک کنند.
  • راه حل مقرون به صرفه: همچنین از نظر ساخت ارزانتر است و به لطف ترکیبات اضافه شده، می‌تواند ظاهر و احساسی مشابه مواد گران قیمت داشته باشد. بیشتر هزینه و تلاش مورد نیاز برای بتن قبل از نصب (در طول فرآیند خرید و کاربرد) انجام می‌شود. طول عمر و کیفیت بادوام محصول به صرفه جویی در هزینه‌های بالقوه نگهداری که در صورت استفاده از مواد دیگر مانند چوب یا گرانیت متحمل می‌شود، کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

در گذشته، بتن به طور گسترده در فضاهای باز استفاده شده است. به دلیل ماهیت عملی و کاربردهای قبلی آن مانند پاسیوها، راهروها و پیاده روها، امکانات آن به عنوان یک عنصر طراحی محدود به نظر می‌رسد. بتن به عنوان عنصری خسته کننده و غیر الهام بخش در نظر گرفته می‌شد.

اما بتن ماده‌ای همه کاره است که می‌تواند در طرح‌های مختلف قابل سفارشی‌سازی ریخته شود و بزرگترین مزیت آن در توانایی آن برای به دست آوردن هر شکل و فرمی است. با کمی تفکر خارج از چارچوب، می‌توان بسیاری از کاربردهای ماهرانه بتن را برای ایجاد جایگزین برای نصب‌های پرهزینه پیدا کرد.

امیدوارم این مطلب ذهن شما را به دنیای زیبا و کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی باز کند. شما می‌توانید بر اساس علاقه خود و آنچه شما را به یک اتاق جذب می‌کند با استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی؛ شاهکاری خلق کنید. نحوه استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی قطعا روندی است که در حال افزایش است.

نمره بدهید
بهترین کفپوش صنعتی مقاوم

 کفپوش صنعتی مصالحی باکیفیت و با مقاومت بالا در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا است [...]

پوشش ضد سایش بتن

 پوشش ضد سایش بتن یکی از ترکیبات اصلی بتن‌ها است که باعث افزایش مقاومت آنها [...]

بهترین مارک ملات ترمیمی بتن

انواع ملات ترمیمی یتن جزء پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت‌و‌ساز هستند که به‌منظور اصلاح نواقص [...]

بهترین مارک ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یکی از انواع افزودنی‌های بتن است که به‌منظور افزایش استحکام و مقاومت مصالح [...]

بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *