آشنایی با بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی

کاربردهای گسترده انواع کفپوش بتنی

وقتی از انتخاب کفپوش مناسب و بادوام برای نصب در محل کسب‌وکار و تاسیسات تولیدی صحبت می‌شود، انواع کفپوش‌ها با جنس و رنگ‌های مختلف در بازار خودنمایی می‌کنند. انتخاب یک کفپوش استاندارد از اصلی‌ترین مراحل ساخت‌وساز در داخل یک ساختمان به‌حساب می‌آید؛ چراکه این جزء هم در زیبایی و هم در رفت‌وآمد آسان اعضا تاثیر زیادی دارد. در این میان بهتر است کمی با پرکاربردترین کفپوش یعنی کفپوش‌های بتنی آشنا شوید. بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی در بازار موجود است که به‌دلیل نصب آسان و هزینه مناسب‌تر طرفداران زیادی دارد. قرار گرفتن کف ساختمان‌های تولیدی در معرض انواع مواد خطرناک، خش و ضربه استفاده از این نوع کفپوش‌ها را می‌طلبد. در این مقاله بیشتر با انواع کفپوش بتنی و بهترین گزینه‌های آن آشنا می‌شوید.

کفپوش بتنی چیست؟

کفپوش بتنی چیست؟

یکی از بهترین کفپوش‌ها در محیط‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد که احتمال شکستگی دارد، کفپوش‌های بتنی است. از این نوع کفپوش در تمام تاسیسات تولیدی، مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و شرکت‌های شلوغ استفاده می‌شود. کفپوش بتنی اغلب از بتن سمباده زده با مقاومت بسیار بالا ساخته و به‌کار برده می‌شود که عمر طولانی و رضایت‌مندی بالایی را به‌همراه دارد. این کفپوش‌ها علاوه بر خاصیت ضد ضربه و سایش در برابر انواع تغییرات جوی به‌خوبی مقاومت می‌کنند. پیاده‌روها، معابر، کف انواع کارخانه و پالایشگاه، پارکینگ‌ها و مراکز بهداشتی و صنعتی از این کفپوش پوشانده می‌شود.

روان کننده بتن

بهترین کفپوش بتنی باری تاسیسات تولیدی به دو دسته بلوک پازلی و دال بتنی سخت تقسیم می‌شوند. بلوک‌های بتنی پازلی با ظاهر خشن‌تر در مقایسه با بلوک دال بتنی اغلب در مراکز صنعتی و کارخانه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این نوع بلوک از مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. این درحالی است که بلوک دال بتنی به‌خاطر ظاهر نسبتا زیباتر خود در مراکز شلوغ و پررفت‌وآمد که امکان توجه به ظاهر آن‌ها وجود دارد بیشتر به‌کار می‌رود. این نوع کفپوش ضخامت کم‌تری نسبت به بلوک پازلی دارند اما مقاومت آن‌ها کم‌تر از بلوک پازلی نیست.

انواع تاسیسات تولیدی و نیاز آن ها به کفپوش

آشنایی با تاسیسات تولیدی و انواع آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر لزوم استفاده از کفپوش‌های بتنی در آن‌ها را درک کنید. این تاسیسات به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با هر کدام آشنا می‌شوید:

تاسیسات تولیدی مرطوب

این گونه تاسیسات به کفپوشی مقاوم در برابر رطوبت و آب نیاز دارند تا بتواند آب ایستاده و گودال‌های کوچک تشکیل شده از آن را تحمل کند. بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی کفپوش بتن اپوکسی است؛ چراکه در برابر نشت آب و مواد مقاومت بالایی دارد. اگرچه بتن صیقلی قادر به دفع آب است، اما انتخاب مناسب و بهینه‌ای برای کسب‌وکارهای همیشه مرطوب نیست. این درحالی است که گروت اپوکسی مانند یک درزگیر عمل می‌کند و از نفوذ رطوبت، مواد شیمیایی و آب به داخل بتن جلوگیری خواهد کرد. کفپوش اپوکسی به‌عنوان نمونه‌ای از بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی مرطوب از هرگونه لغزش و سقوط جلوگیری می‌کند.

تاسیسات تولیدی خشک

اما بهترین کفپوش برای تاسیسات تولیدی خشک کدام است؟ برخلاف کفپوش‌های اپوکسی، کفپوش بتنی صیقلی گزینه‌ای عالی برای محیط‌های خشک محسوب می‌شود. بتن صیقلی قادر به تحمل حداقل سیال روی سطح خود است؛ درحالی‌که به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای مقابله با آب نیست. این نوع از بتن در تولید کفپوش برای نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، انبار و محیط‌های تجاری و صنعتی به‌کار می‌رود. بنابراین بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی خشک بتن صیقلی است که به‌خاطر مقاومت، استحکام و ظاهر زیبایش محبوبیت زیادی دارد.

تاسیسات تولیدی چه کفپوش هایی بهتر است استفاده کنند؟

تاسیسات تولیدی چه کفپوش هایی بهتر است استفاده کنند؟

انتخاب کفپوش مناسب برای تاسیسات بزرگ به‌عنوان یک کار حساس مستلزم دقت و توجه زیاد است. بتن از دیرباز در ساخت کفپوش مراکز صنعتی و تولیدی اهمیت زیادی داشته است و یکی از اصلی‌ترین و اولین انتخاب‌هاست. دوام زیاد، قابل اعتماد بودن، عدم نیاز به تعمیرات متوالی و نگهداری آسان از اصلی‌ترین دلایل انتخاب آن به‌شمار می‌روند. در این بخش سعی شده تا با چند نمونه از انواع بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی آشنا شوید و در هنگام انتخاب، بهترین و به‌صرفه‌ترین آن‌ها را به‌عنوان کفپوش مورد استفاده قرار دهید:

بتن جلاداده شده

سریع، آسان و قابل اعتمادبودن از اصلی‌ترین دلایل اهمیت این نوع بتن هستند. بتن به‌طور طبیعی دوام بالایی در مقایسه با انواع سرامیک و کاشی دارد، اما صیقل دادن آن اغلب موجب شگفتی مصرف‌کننده می‌شود. این نوع بتن به‌راحتی تمیز خواهد شد. زمانیکه پیمان‌کاران ماهر با تجهیزات مناسب بتن را آسیاب می‌کنند کف‌های بتنی و مستحکمی را ایجاد خواهند کرد که در برابر هرگونه ضربه و خش به‌خوبی مقاوم است. کف‌های بتنی صیقلی از سخت‌ترین و محکم‌ترین نوع کفپوش هستند و به‌خوبی از پس آلودگی، نشت آب و مواد شیمیایی برمی‌آیند. از آنجا که هیچ لایه اضافی روی آن به‌کار نرفته در برابر رطوبت و گرما بسیار مقاوم‌اند و ممکن است تا سال‌ها هیچ اثری از ترک و ضایعه در آن دیده نشود.

بتن رنگ آمیزی شده

از دیگر انواع بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی می‌توان به بتن رنگ‌آمیزی شده اشاره کرد. این نوع بتن از هزینه کم‌تر و شکل طبیعی خود برخوردار است که با رنگ‌آمیزی می‌توان جلوه‌ها و طرح‌های منحصربه‌فردی در آن ایجاد کرد. در برخی موارد با ایجاد لکه‌ها و ترک‌های مصنوعی روی این نوع بتن ظاهری متنوع و منحصربه‌فرد به آن داده می‌شود تا بتوان آن را در مراکز تولیدی پر مخاطب مورد استفاده قرار داد. کف‌های بیرونی ممکن است گاهی به آب‌بندی مجدد نیاز داشته باشند. محصول نفوذگر بلورساز پودری موثرترین روش آب‌بندی و حفاظت شیمیایی و دائمی بتن را فراهم می‌سازد که برای مصرف شدن فقط به اختلاط با آب نیاز دارد.

بتن به سبک TERRAZZO

بتن به سبک TERRAZZO نوعی از بتن کلاسیک و پر مصرف است که به‌دلیل دوام و پایداری زیادش به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش بتنی از انواع طرح و ظاهر سفارش داده می‌شود و در عین زیبایی و تنوع استحکام و پایداری خود را حفظ می‌کند. از جمله مزایای این نوع سبک بتن می‌توان به‌عدم نیاز به تعمیرات مداوم، انعطاف‌پذیری بالا، عمر طولانی و مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی اشاره کرد. کفپوش TERRAZZO در سبک‌های ساده و پیچیده قابل سفارش و تهیه است.

کفپوش کوارتز

کفپوش کوارتز به‌عنوان نمونه‌ای از بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی و تجاری مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. در اغلب محیط‌های تجاری این نوع کفپوش به‌وفور به چشم می‌خورد؛ چراکه در عین زیبایی بسیار کاربردی و مفید است. این کفپوش هم به‌دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر ضربه و سایش دارد، به‌عنوان یک کفپوش عالی و ضد لغزش به کار می‌رود. اصولا این نوع کفپوش به دلیل تمیز و زیبا بودن کاربرد زیادی دارد. لازم به ذکر است که پوشش سخت کننده سیمانی یک گزینه مناسب برای برخی پروژه هاست.

کفپوش پرسی

تراکم انواع مواد اولیه محکم و ماندگار مانند ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد مختلف و پرس آن‌ها به‌صورت کفپوش موجب شکل‌گیری نوع خاصی از کفپوش به نام کفپوش پرسی شده است. این نوع کفپوش به صورت قطعات کوچک سنگ‌های رنگی یا سفال ساخته و در کنار هم قرار داده می‌شوند. در بسیاری از موارد این نوع کفپوش را با نام کفپوش موزاییکی می‌شناسند که به‌دلیل مقاومت در برابر سایش و ضربه یکی از محبوب‌ترین نوع کفپوش محسوب می‌شود. این کفپوش اغلب در مسیرهای پر رفت و آمد و شلوغ مورد استفاده است.

کفپوش اپوکسی

اگر به‌دنبال نمونه‌ای از یک کفپوش سطح بالا و خاص برای تعبیه در کف مراکز تولیدی و صنعتی خود هستید، کفپوش اپوکسی را امتحان کنید. این نوع از پوشش نه تنها در برابر سایش و پارگی روزمره بلکه در برابر ریختن آب و مواد شیمیایی، رطوبت و حتی انواع میکروب‌ها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این کفپوش انتخابی عالی برای تاسیسات تولیدی پر رفت و آمد با احتمال خطر بالا است.
درواقع این مراکز به‌دلیل ازدحام زیاد و از همه مهم‌تر احتمال ایجاد خش و ساییدگی کف استهلاک بالایی دارند؛ بنابراین یک کفپوش بتنی مانند کفپوش اپوکسی به‌خوبی از پس این شرایط بر می‌آید. افزودنی‌های زیاد در ترکیب اپوکسی آن را به کفپوشی مقاوم در برابر لغزش تبدیل کرده است. از جمله دیگر مزایای کفپوش اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیزکردن و نگهداری آسان؛
  • بهداشتی بودن و قدرت در دفع باکتری ؛
  • از بین برنده انواع شکاف، ترک و عیوب سطحی؛
  • مقاوم در برابر لغزش؛
  • مقاوم در برابر سایش، لکه و مواد شیمیایی؛
  • مطابق با استانداردهای FDA، USDA، OSHA، ADA؛
  • ضد الکتریسیته ساکن و مقاوم در برابر رطوبت؛
  • مادوام و ماندگاری بالا.

گروت سیمانی

کاربردهای گسترده انواع کفپوش بتنی

کاربردهای گسترده انواع کفپوش بتنی

انواع بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی به‌طور کلی کاربردهای وسیعی دارند که در موارد زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • جهت تزئین و زیبایی سازی کف درمراکز تولیدی و صنعتی؛
  • با هدف جلوگیری از فرسایش کف در تولیدی‌ها و تاسیسات صنعتی؛
  • انتخابی عالی برای استفاده در اماکن عمومی مانند انبارها، بندرگاه ها و موارد دیگر؛
  • قابل استفاده به عنوان کف پله؛
  • قابل استفاده جهت جلوگیری از لغزش؛
  • قابل استفاده در کف پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت؛
  • قابل استفاده به عنوان سرعت‌گیر در جاده‌ها؛

سخن پایانی

جهت یافتن بهترین کفپوش بتنی برای تاسیسات تولیدی بهتر است تا ابتدا انواع آن و مزایای هر کدام مورد بررسی قرار گیرند. آشنایی با کفپوش‌ها به شما کمک می‌کند تا با توجه به هدف و نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید. همانطورکه در این مقاله گفته شد بهترین کفپوش‌های بتنی به‌طورکلی به دو نوع صیقل خورده و اپوکسی تقسیم می‌شوند. در اغلب مراکز صنعتی و تاسیسات تولیدی کفپوش بتنی به جزئی جدانشدنی تبدیل شده است، به‌نحوی‌که بسیاری از این مراکز به جز کفپوش بتنی از هیچ کفپوش دیگری استفاده نمی‌کنند. مقاومت، استحکام و ماندگاری از اصلی‌ترین مزایای بتن و دلیل اصلی استفاده از آن در ساخت کفپوش به‌شمار می‌رود.

نمره بدهید
بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

 بهترین مارک چسب بتن

چسب بتن یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی است که باعث افزایش مقاومت بتن‌ها از [...]

بهترین مارک پودر سخت کننده بتن

پودر سخت‌کننده بتن محصولی برای افزایش مقاومت سایشی بتن در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف مثل [...]

بهترین مارک پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که موجب افزایش زیبایی نمای کاشی‌ها می‌شود. [...]

بهترین مارک گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت ‌و‌ساز است. این مصالح از [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *