مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

شاید برای شما پیش آمده باشد که تصور کنید چه اتفاقاتی پیش از ساختن یک ساختمان یا آپارتمان چند طبقه رخ می‌دهد یا به عبارت دیگر مراحل ساخت ساختمان از سفر تا صد چگونه است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند، ماشین‌های بزرگی را در محل‌های کار به تصویر می‌کشند که به‌طور هدفمندی ساختمان جدید خود را برپا می‌کنند. با این حال، برای رسیدن به این مرحله نیاز به برنامه ریزی و کار گروهی است. این مراحل کمتر آشکار اما به همان اندازه مهم هستند.

توجه به این نکته مهم است که ترتیب مراحل ساخت ساختمان ممکن است بسته به روش تحویل پروژه و جدول زمانی شما برای پروژه متفاوت باشد. علاوه بر این، تیم پروژه ممکن است روی بیش از یک مرحله به طور همزمان کار کند تا برنامه را بهینه اجرا کند.

 

مرحله اول: ایده پردازی، ایجاد یک چشم انداز جامع

مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

این مرحله یکی از مهمترین مراحل در هر پروژه ساختمانی است. در مرحله ایده‌پردازی پروژه، شما شروع به برنامه‌ریزی می‌کنید که ساختمان چگونه به نظر می‌رسد و چه نیازهایی را برآورده می‌کند. برای استفاده حداکثری از این مرحله و ایجاد یک پایه محکم برای پیشرفت پروژه، بسیار مهم است که با تعیین چشم‌انداز کلی پروژه شروع کنید.

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید از این مرحله بیشترین بهره را ببرید، برنامه‌ریزی اصلی است. برنامه ریزی اصلی می‌تواند به سازماندهی افکار و نیازهای شما در یک استراتژی منسجم کمک کند و تمام الزامات کوتاه مدت و بلندمدت را از دیدگاه بسیاری از افرادی در نظر بگیرد که از آن استفاده می‌کنند. به دست آوردن بینش عمیق می‌تواند استراتژی‌های جدیدی را برای به حداکثر رساندن فضا و منابع موجود به روش‌های منحصر به فردی ارائه دهد که ممکن است در ابتدا واضح نباشد.

برخلاف تصور عمومی، برنامه ریزی اصلی مراحل ساخت ساختمان منحصر به پروژه‌های بزرگ نیست. از ساختمان‌های جدید متوسط گرفته تا یک بازسازی کوچک، همه پروژه‌ها می‌توانند از برنامه‌ریزی اصلی بهره ببرند. این موضوع کمک می‌کند تا منابع خود را بهینه مصرف کنید و مطمئن شوید که فضای جدیدی ایجاد می‌کنید که از چشم‌انداز کسب و کار یا سازمان شما پشتیبانی می‌کند.

اگر نحوه برنامه‌ریزی اصلی برای شما مناسب نیست، می‌توانید برخی از ایده‌های پروژه را با تیم خود به اشتراک بگذارید و سپس با مسئول تیم برای تکمیل آن همکاری کنید. در این مورد، این مرحله ممکن است با مراحل ۲ و ۳ ترکیب شود.

مرحله دوم: انتخاب تیم و روش تحویل، انتخاب شرکای خود

انتخاب یک تیم برای تحقق چشم‌انداز پروژه شما گام بزرگی است که تأثیر عمده‌ای بر نتایجی و مراحل ساخت ساختمان خواهد داشت که تجربه می‌کنید. موفق‌ترین پروژه‌ها از تیم‌هایی تشکیل شده‌اند که اهداف پروژه شما را درک می‌کنند و به عنوان مدافع شما برای اجرای این چشم‌انداز در هر مرحله از راه کار می‌کنند.

نحوه ساخت تیم پروژه خود ممکن است بسته به روش تحویل پروژه که انتخاب کرده‌اید متفاوت به نظر برسد. از طرف دیگر انتخاب محصولات شیمیایی ساختمان همچون خرید گروت سیمان و خرید روان کننده بتن از اهمیت بالایی برخودار است.

مراحل ساخت ساختمان شامل انتخاب یک تیم طراحی می‌شود و در برخی موارد، این تیم دارای یک شرکت ساختمانی و یک شرکت طراحی است که پروژه شما را به عنوان یک تیم مشترک پیشنهاد می‌کند. آن‌ها اساسا نیروها را برای پروژه شما ترکیب می‌کنند و تخصص هر دو شرکت را در یک نقطه تماس مناسب نتیجه یک کار تیمی را به همراه دارد.

اگر در طی یک برنامه ریزی قصد دارید رو به جلو حرکت کنید، در مرحله جمع آوری تیم این گزینه را خواهید داشت که به کار با تیم یا انتخاب تیم جدید ادامه دهید. ادامه این رابطه اغلب برای شما مفید است زیرا آن‌ها از نزدیک با اهداف و نیازهای پروژه شما آشنا هستند اما در صورت انتخاب شما این فرصت را خواهید داشت که گزینه‌های دیگر را بررسی کنید.

ابتدا یک تیم طراحی را انتخاب خواهید کرد تا شما را در مرحله سوم طی کند. سپس، هنگامی که پروژه ایده‌پردازی شد، نقشه‌ها را برای شرکت‌های ساختمانی مختلف ارسال خواهید کرد. آن‌ها از اسناد ساخت و ساز برای جمع آوری یک پیشنهاد استفاده می‌کنند و سپس شما شرکت ساختمانی را بر اساس پیشنهاد و شرایط آن‌ها انتخاب خواهید کرد.

کدام راه بهتر است؟ این بستگی به ترجیح شما و زمان و منابعی دارد که باید به پروژه اختصاص دهید. پروژه‌های طراحی و مراحل ساخت ساختمان از همکاری اولیه بین تیم‌های ساخت و طراحی که به صورت قراردادی با هم مرتبط هستند، سود می‌برند. این موضوع یک فضای فراگیر تیم محور در اطراف پروژه ایجاد می‌کند که در آن همه ورودی‌ها با هم مورد بحث قرار می‌گیرند و تصمیمات به عنوان یک واحد گرفته می‌شود. به‌علاوه، شرکت طراحی مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده خواهد گرفت که در غیر این صورت به عهده مالک خواهد بود، مانند کارهای اداری، هماهنگی تیم و سایر وظایف اداری متفرقه.

مرحله سوم: طراحی، مفهوم سازی چشم انداز و تهیه اسناد ساخت و ساز

مرحله طراحی ساخت و ساز ساختمان

در طول مرحله طراحی، شما با تیم کار خواهید کرد تا چشم‌انداز پروژه خود را به نقشه‌ها و مدل‌ها تبدیل کنید. آن‌ها مطمئنا برنامه‌نویسی و امکان‌سنجی را با مواردی مانند اندازه و چیدمان ساختمان در نظر خواهند گرفت. سپس به طرح شماتیک منجر می‌شود که طرحی است که به شما حسی از ظاهر ساختمان را می‌دهد. طرح‌ها سپس در طول توسعه طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایی که تیم شروع به بررسی هزینه‌های مربوط به ایجاد آن فضا و مراحل ساخت ساختمان می‌کند.

در رویکرد طراحی و ساخت، تیم ساخت و ساز در آنجا حضور خواهند داشت تا در مرحله طراحی با تخصص خود همکاری کنند. آن‌ها می‌توانند پیشنهاداتی در مورد ساخت، بهترین ارزش، انتخاب مواد و فاکتورهای طول عمر و موارد دیگر ارائه دهند. با این رویکرد، تیم ساخت و ساز پس از طراحی پروژه وارد کار می‌شود که تغییرات را در این مرحله بعدی دشوارتر و گران‌تر می‌کند.

 

مرحله چهارم: پیش ساخت و تدارکات؛ برنامه ریزی فرآیند ساخت و ساز

در حالی که مراحل ۱ تا ۳ بر برنامه ریزی کلی ساختمان تمرکز دارد، مرحله پیش ساخت جایی است که تیم ساخت و ساز طرحی را برای ساخت و ساز واقعی پروژه ایجاد می‌کند. هدف این مرحله ایجاد طرحی برای ساخت پروژه است که در راستای اهداف و چشم‌انداز شما باشد. با بودجه، زمان‌بندی و سایر عوامل ضروری برای تکمیل پروژه سر و کار دارد.

این تیم بیشتر بودجه پروژه را توسعه و تجزیه و تحلیل خواهد کرد و به دنبال راه‌هایی برای افزایش ارزش ساختمان است. آن‌ها ممکن است روش‌ها یا مواد جایگزین را پیشنهاد کنند و همچنین فرصت‌هایی را برای افزایش ارزش کلی پروژه‌تان با کمترین تأثیر بر نتیجه شما ارائه دهند.

آن‌ها برنامه‌ای را ایجاد می‌کنند که برای تمام کارهای مورد نیاز میسر باشد، با در نظر گرفتن هر گونه نیاز لجستیکی یا مرحله‌ای این هدف را محقق می‌کنند. آن‌ها شروع به ایجاد یک طرح ایمنی محل کار خواهند کرد و همچنین روش‌های ارتباطی را برای انتقال اطلاعات بین تیم در طول مدت پروژه ایجاد خواهند کرد. به عنوان مثال، کف سازی حیاط با بتن یک مرحله برای زیباسازی و استحکام محیط بیرون است.

همچنین تیم پیش‌ساخت باید مسائل بالقوه را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی یا احتیاطی را برای کاهش تعداد سفارش‌ها و تأخیرهای تغییر انجام دهد. این تیم باید سعی کند بهترین محصولات شیمیایی ساختمان را در اختیار عوامل دیگر قرار دهد.

اگر در مرحله ۲ (انتخاب تیم و روش تحویل) به آن توجه نشود، تیم ساخت و ساز شما بسته‌ها را برای پیشنهاد دادن به لیست پیشنهاد دهندگان مورد اعتماد خود صادر می‌کند. آن‌ها بهترین شرکت را برای تکمیل پروژه انتخاب می‌کنند. در حالی که آن‌ها مطمئنا قیمت مناسب را در نظر می‌گیرند، عوامل مهمی مانند تجربه، شهرت و توانایی کلی برای انجام یک کار خوب را نیز تاثیرگذار است. همچنین آن‌ها خرید مواد و تجهیزات مورد نیاز برای پروژه را نهایی و ردیف می‌کنند.

همچنین پیش ساخت مرحله‌ای است که تیم شما جزئیات مجوز یا توسعه زمین را مشخص می‌کند. این فرآیند بسته به ویژگی‌های پروژه شما می‌تواند طولانی باشد. تغییر منطقه، ویژگی‌های جغرافیایی، الزامات خاص شهرداری و بررسی‌های مختلف توسط بخش‌های دیگر، همگی در طول مدت این مرحله تاثیر دارند.

 

مرحله پنجم: ساخت و ساز، عملی کردن طراحی

با پایان یافتن پیش ساخت، مرحله ساخت و ساز می‌تواند آغاز شود. پس از تمام برنامه ریزی‌های منتهی به این مرحله، شروع این مرحله اغلب چیزی است که ارزش جشن گرفتن دارد! اغلب اوقات، تیم پروژه، مالک و سایر ذینفعان پروژه گرد هم می‌آیند تا شروع پروژه را با مراسم افتتاحیه جشن بگیرند.

سپس، کار شروع خواهد شد! تیم ساخت و ساز برای مدیریت پیمانکاران فرعی، اطمینان از انجام صحیح کار، ایمن نگه داشتن سایت و حفظ تیم در برنامه در محل حضور خواهند داشت. خرید افزودنی بتن یکی از مصالح ساختمانی مهم است.

این جایی است که تیم ساخت و ساز و پیمانکاران فرعی آن‌ها بیشترین مسئولیت را به دوش می‌کشند، همه سایر هم تیمی‌ها همچنان درگیر مراحل ساخت ساختمان خواهند بود. تیم طراحی بازرسی‌های کیفی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که کار انجام شده با طراحی آن‌ها مطابقت دارد و آن‌ها برای پاسخ دادن به RFI‌ها (درخواست‌های اطلاعات) در دسترس خواهند بود.

مانند هر مرحله از فرآیند ساخت و ساز، ارتباط بین همه طرفین برای حفظ پروژه در مسیر برای اطمینان از تکمیل کار با مشخصات ضروری است. در سال‌های گذشته ارتباطات می‌توانست یک مانع بزرگ برای تیم‌ها باشد، فناوری جدید برقراری ارتباط منظم اطلاعات معنی‌دار با افرادی را آسان‌تر از همیشه کرده است که به آن نیاز دارند.

علاوه بر این، تیم ساخت و ساز شما باید یک متخصص در ایمنی محل کار داشته باشد که به طور منظم از سایت بازدید می‌کند. آن‌ها مطمئن خواهند شد که همه با خیال راحت کار می‌کنند و می‌توانند هر گونه نگرانی را برای کمک به جلوگیری از حوادث آینده برطرف کنند.

 

مرحله ششم: مراحل ساخت ساختمان؛ نتیجه نهایی

مراحل ساخت ساختمان؛ نتیجه نهایی

همانطور که آخرین وسایل نصب می‌شوند و لایه‌های نهایی رنگ روی دیوارها می‌روند، پروژه می‌تواند اتمام شود. در اینجا زمانی است که تیم‌ها ساختمان را به مالک تحویل می‌دهند و تمام دانشی را به آن‌ها منتقل می‌کنند که برای اداره ساختمان ضروری است.

در طول این مرحله از پروژه، تیم ساخت و ساز شما لیست پانچ پروژه را جمع‌بندی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که ساختمان با تمام کارهای تکمیلی تمام شده است. مالک پروژه تمام اطلاعات بسته‌بندی پروژه را که شامل ضمانت نامه‌ها و دفترچه‌های راهنما و تجهیزات ساخته شده است، دریافت می‌کند.

علاوه بر این، قبل از اینکه بتوانید از فضای جدید خود را به طور کامل بازدید کنید، تیم شما باید برای دریافت گواهی سکونت درخواست داده و دریافت کند. یک بازرس ساختمان از بخش شهرداری چندین بازرسی از جمله آتش نشانی، برق، لوله کشی و ساختمان عمومی را انجام خواهد داد.

پس از تکمیل پروژه، جشن می‌تواند آغاز شود! بسته به ترجیح خود، می‌توانید یک مراسم برش روبان یا افتتاحیه بزرگ برگزار کنید تا به جامعه اعلام کنید که مرکز جدید شما تکمیل شده و برای فروش آماده است. همچنین زمان بسیار خوبی برای یادآوری تمام کار سختی است که در پروژه با کل تیم پروژه انجام شده است.

 

سخن پایانی

برنامه ریزی، هماهنگی و کار زیادی برای هر پروژه ساختمانی انجام می‌شود، صرف نظر از اینکه چقدر بزرگ یا کوچک است. هر مرحله بر مرحله بعدی استوار است، به این معنی که اگر اشتباهی در مراحل اولیه انجام شود، اثرات آن در طول باقی مانده پروژه احساس می‌شود.

به همین دلیل است که بسیار مهم است که تیمی را گرد هم بیاوریم که تجربه لازم و تعهد کافی برای انجام کارها را به روش صحیح داشته باشد. با تیم پروژه مناسب، آن‌ها می‌توانند این فرآیند را در هر مرحله برای مشتری ساده و آسان کنند و محصول نهایی زیبا و کاربردی را تحویل دهند.

نمره بدهید
بهترین کفپوش صنعتی مقاوم

 کفپوش صنعتی مصالحی باکیفیت و با مقاومت بالا در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا است [...]

پوشش ضد سایش بتن

 پوشش ضد سایش بتن یکی از ترکیبات اصلی بتن‌ها است که باعث افزایش مقاومت آنها [...]

بهترین مارک ملات ترمیمی بتن

انواع ملات ترمیمی یتن جزء پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت‌و‌ساز هستند که به‌منظور اصلاح نواقص [...]

بهترین مارک ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یکی از انواع افزودنی‌های بتن است که به‌منظور افزایش استحکام و مقاومت مصالح [...]

بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *