انواع روش های تخریب بتن و معرفی مختصر آنها

بهترین روش های تخریب ساختمان بتنی

همه ما می‌دانیم که بتن یکی از بهترین ابداعات بشر در ساختمان‌سازی است ونقش مهمی در استحکام سازه دارد. این روزها بتن به یک بخش حیاتی و ضروری در پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است و یکی از کاربردی‌ترین اجزا آن‌ها به‌شمار می‌رود. ‌کشی یا نصب و حذف خطوط برق است که این شرایط فضای ناامنی را برای کارگران ایجاد می‌کند. براین اساس مهندسان و سازندگان با به‌کارگیری تجهیزات تخریب بتن به حذف آن می‌پردازند. در این مقاله با پاسخ به این سوال که تخریب بتن چیست و چگونه انجام می‌شود خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما بمانید.

تخریب بتن چیست

در برخی موارد با تشخیص کارشناس بنا به دلایل مختلف بتن کاربردی در سازه باید تخریب شود تا از خسارات بعدی جلوگیری به عمل آید. به این عملیات تخریب بتن گفته می‌شود که اغلب توسط ابزارآلات و ماشین‌های مخصوص صورت می‌گیرد. راه های تخریب بتن براساس محیط و تشخیص مهندسان سازه انتخاب خواهد شد، براین اساس هر یک باید با رعایت دستورالعمل‌های خاص و توجه به اصول استاندارد صورت گیرد. فراموش نکنید که تخریب بتن یکی از اقدامات حیاتی به‌شمار می‌رود که باید با دقت بسیار زیاد و با توجه به ماهیت انواع فونداسیون انجام شود.

بهترین روش های تخریب ساختمان بتنی

تخریب بتن باید طبق اصول و روش‌های اساسی در ساختمان‌‌سازی انجام گیرد تا هرگونه آسیب بعدی به سازه یا افراد حاضر در محیط به کم‌ترین حد ممکن برسد. در ادامه با بهترین روش های تخریب ساختمان بتنی آشنا شوید:

تخریب تحت فشار

یکی از بهترین گزینه‌ها به حداقل رساندن صداهای آزاردهنده تخریب بتن، تخریب تحت فشار یا تخریب مکانیکی و شیمیایی است. در این روش دستگاه‌های تخریب بتن را با فشار بسیار زیاد و در مدت زمانی کوتاه خرد می‌کنند. در‌واقع در روش شیمیایی نیز مواد شیمیایی منبسط شونده با الگویی خاص به داخل درزهای بتن ریخته شده و به کمک انبساط منجر به تخریب ناگهانی بتن می‌شود. این روش ساده ترین روش تخریب بتن به‌شمار می‌رود. 

تخریب با جرثقیل

یکی از رایج‌ترین روش‌های تخریب بتن این روش است و در بسیاری از موارد به‌خوبی جواب می‌دهد. در روش مذکور به کمک جرثقیل آونگی که به آن متصل است به بتن مورد نظر ضربه وارد و با یک ضربه میزان زیادی از بتن تخریب می‌شود.

تخریب با مواد منفجره

جهت تخریب حجم بسیار زیادی از بتن معمولا از مواد منفجره استفاده می‌شود. با قرار دادن این مواد در درزها و سوراخ‌های بتن و انفجار آن، قطعات بتن متلاشی و به ابعاد بسیار ریزتر تبدیل خواهند شد.

انواع مختلف ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در کار تخریب بتن

روش‌های ۶ گانه تخریب بتن

به‌طور کلی روش‌های تخریب بتن در تمام دنیا یکسان هستند، اما روش های ۶ گانه تخریب بتن از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند که در اینجا با هر یک آشنا می‌‌شوید:

برش دادن بتن

عموما جهت برش بتن از لنس حرارتی، تیغه و واتر جت‌ها استفاده می‌شود و قطعات برش‌‌خورده بتن به‌وسیله جرثقیل حمل خواهند شد. زمانی‌‌که سازندگان قصد تخریب یا برداشت بخش از کف یا دیوار بتنی سازه را داشته باشند از روش برش دادن استفاده می‌کنند که از بهترین روش های تخریب ساختمانی بتن محسوب می‌شود.  

تراشیدن بتن

گاهی جهت تخریب بتن با مقاومت بالا از روش تراشیدن استفاده می‌شود. در این روش سطح بتن به‌کمک تیغه‌ای قدرتمند و با کمک دست یا دستگاه‌های مخصوص تراشیده خواهد شد. شایان ذکر است که این روش زمانی مفید خواهد بود که بتن عاری از هرگونه آرماتور و میلگرد باشد و هم تیغه به راحتی به سطح بتن برسد.

روش ضربه ای

در روش ضربه‌‌ای با ایجاد ترک در اطراف سازه و بتن مورد نظر تخریب بتن صورت می‌گیرد. از این روش در پروژه‌های بزرگ مانند عرشه پل، روسازی و تخریب پی سازه استفاده می‌شود که منجر به تخریب آرماتور به‌کار رفته در بتن می‌شود.

پیش ترک دادن

این روش در زمانی به‌کار می‌رود که سازندگان و کارشناسان قصد  دارند تا تخریب با کم‌ترین آلودگی صوتی و بدون هرگونه گرد‌و‌غبار صورت گیرد. روش پیش ترکیدن نوعی روش مکانیکی یا شیمیایی نیز محسوب می‌شود و با ایجاد سوراخ‌‌هایی به قطر ۳ سانتی متر شکل می‌گیرد. در این روش فشار مورد نظر به‌کمک دستگاه هیدرولیک به بتن وارد خواهد شد و منجر به ترک خوردگی و در نتیجه تخریب آن می‌شود.

روش خرد کردن

در این روش با تکه تکه کردن قطعات بزرگ به کمک جک هیدرولیکی بتن مورد نظر به‌طور کامل تخریب می‌شود. این روش به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین راههای تخریب بتن شناخته می‌شود که باید توسط اپراتور ماهر و حرفه‌ای انجام گیرد. نکته حائز اهمیت اینجاست که اندازه بنا و موقعیت مکانی آن از اصلی‌ترین فاکتورها برای خرد کردن بتن به‌شمار می‌روند و باید مد نظر قرار داده شوند.

مواد منفجره

با قرار دادن مواد منفجره در بخش‌های مختلف بتن می‌توان آن را در اثر انفجار خرد کرد. روش مذکور از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و در عین حال محدودیت‌‌های مشخصی دارد. برای مثال ارتعاش بتن و پرتاب تکه‌های خرد شده آن می‌تواند به افراد یا سازه‌‌های اطراف آسیب وارد کند، به‌همین خاطر بهتر است در کار با آن نهایت دقت را به‌‌عمل آورد.

انواع مختلف ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در کار تخریب بتن

انواع مختلف ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در کار تخریب بتن

با کاربرد انواع مختلف ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در کار تخریب بتن در ساخت‌و‌سازها می‌توان به‌راحتی عملیات مد نظر را انجام داد. از جمله این ابزار پرکاربرد و حرفه‌ای که به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیل مکانیکی

از جمله ماشین‌های سنگین مهندسی و عمرانی که در تخریب بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به بیل مکانیکی اشاره کرد. چکش، مته، قیچی فلز بر، گراپ و ادوات اینچنین که در بیل مکانیکی استفاده می‌شوند بهترین انتخاب برای تخریب بتن به‌شمار می‌‌روند.

لودرهای اسکید

لودر اسکید ماشینی محکم با موتور و بازوی قوی است که جهت خرد کردن بتن به‌‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیل مکانیکی تعبیه شده در این دستگاه به‌خوبی عملیات تخریب را انجام می‌دهد و بتن را با کم‌ترین آلودگی تخریب می‌کند.

ماشین آلات برای تخریب سطح پایین

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که شکستن بتن با دست چگونه انجام می شود و آیا امکان‌پذیر است یا خیر؟ بله با کمک ماشین‌آلات سطح پایین مانند پتک، کلنگ، چکش و دستگاه کرگیری می‌توان بتن را در سطح پایین و با دست تخریب کرد.

تجهیزات برای تخریب سطح بالا

تخریب سطح بالا نیز با کمک ابزارهایی مانند دریل بتن کن، چکش تخریب یا پیکور، پتک‌های بزرگ، بیل مکانیکی و … انجام می‌شود.

انواع روش های تخریب بتن و معرفی مختصر آنها

چه زمانی لازم است بتن را تخریب کنیم؟

فراموش نکنید که با خرید گروت سیمانی می‌توان بتنی مستحکم و مقاوم را ساخت، اما این بتن را چگونه و چه زمانی می‌توان تخریب کرد؟ در صورتی‌که علائم زیر در بتن دیده شد بهتر است آن را تخریب کرد:

  • شکاف ناشی از انقباض و یخ زدگی بتن
  • ایجاد شکاف‌های بسیار عمیق در بتن

ساده ترین روش تخریب بتن

اگر به‌دنبال یافتن ساده ترین روش تخریب بتن هستید ما به شما تخریب بتن با کتراک را معرفی می‌کنیم. کتراک ماده‌ای بی صدا و بسیار موثر است که بتن را در کوتاه‌ترین زمان تخریب خواهد کرد.

شکستن بتن با دست چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد شکستن بتن با دست جزو تخریب سطح پایین به‌شمار می‌رود و توسط ابزارهایی مانند پتک، چکش، کلنگ انجام خواهد شد. دقت داشته باشید که این روش دسته ابزار مورد نظر را محکم به دست گرفته و با یک حرکت قوسی ابزار را تا آن‌جا که امکان دارد بالا برده و روی سطح بتن بکوبید.

نمره بدهید
بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

 بهترین مارک چسب بتن

چسب بتن یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی است که باعث افزایش مقاومت بتن‌ها از [...]

بهترین مارک پودر سخت کننده بتن

پودر سخت‌کننده بتن محصولی برای افزایش مقاومت سایشی بتن در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف مثل [...]

بهترین مارک پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که موجب افزایش زیبایی نمای کاشی‌ها می‌شود. [...]

بهترین مارک گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت ‌و‌ساز است. این مصالح از [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *