ابرروان کننده چیست؟

ابرروان کننده چیست؟

بالا بردن کیفیت بتن کاربردی در ساخت‌و‌ساز یکی از مهم‌ترین اهداف سازندگان و دست‌اندرکاران است، براین اساس از افزودنی‌‌های استانداردی مانند ابرروان‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. اما ماهیت ابرروان کننده چیست؟ چه خصوصیاتی دارد؟ چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ ابرروان‌کننده‌ها یکی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که جهت راحت‌تر کردن کار با بتن و همین‌طور افزایش خواص این ماده به‌کار می‌روند. ابرروان‌کننده کاربرد بتن در ساخت‌و‌ساز را بالا برده و این صنعت را به پیشرفت قابل قبولی رسانده است. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید افزودنی‌های بتن با هدف کاهش آب موجود در این متریال به‌کار می‌روند و مقاومت آن را به‌طرز قابل توجهی بالا می‌برند. در ادامه همراه ما بمانید تا ببینیم ویژگی های ابرروان کننده چیست؟ و چه تاثیری در ساخت سازه دارد.

پیشنهاد می کنیم مطلب تفاوت فوق روان کننده با روان کننده را مطالعه کنید.

ویژگی های ابرروان کننده چیست؟

ابر روان کننده‌ها از خاصیت ممانعت فضایی برخوردار هستند که براین اساس روانی بتن تا چندین برابر حفظ خواهد شد و مقاومت قابل توجهی را برای آن به‌همراه دارد. این محصولات دارای ترکیبات شیمیایی مخصوصی هستند که امکان تولید بتن با کم‌ترین نیاز آبی را فراهم می‌کنند. ابرروان کننده‌ها در مقایسه با سایر افزودنی‌ها حدود ۱۵ درصد آب کم‌تری را مصرف کرده و در عین حال استحکام بسیار بالایی برای سازه فراهم می‌کند. ذکر این نکته نیز واجب است که ابرروان‌کننده‌ها عمل‌آوری بتن را تا حد قابل توجهی به تاخیر می‌اندازند. انواع ابر روان کننده بتن از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین سیالات به‌حساب می‌آیند و کارایی قابل توجهی دارند.

افزودنی های فوق روان کننده چیست؟

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که دلیل اهمیت افزودنی های فوق روان کننده چیست؟ این مواد چه کارایی دارند؟ ابرروان‌کننده‌ها نوعی افزودنی بتن برپایه کربوکسیلات یا نفتالین سولفونات هستند که جهت ساخت بتن خود متراکم که از کارایی بالایی برخوردار است مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقاومت آن را بالا می‌ برند. افزودنی‌های فوق روان‌کننده بتن در انواع زودگیر، دیرگیر و نرمال به بازار عرضه می‌شوند. 

مهمترین کاربردهای فوق روان کننده های بتن

همان‌طور که اشاره شد روان‌کننده‌های بتن به یکی از متریال‌های رایج و اساسی در ساخت‌‌و‌سازها تبدیل شده‌اند و فاکتوری کاربردی به‌حساب می‌آیند. از مهمترین کاربردهای فوق روان کننده های بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهمترین کاربردهای فوق روان کننده های بتن

اثرگذاری مستقیم بر مقاومت فشاری بتن

مهم‌ترین ویژگی بتن کاربردی در تمام پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مقاومت فشاری آن است که باید در سطح بالایی باشد. عوامل زیادی مانند سن و ماندگاری بتن، مقدار آب به‌کار رفته در سیمان و…. تاثیر مستقیمی بر مقاومت فشاری بتن می‌گذارند تا آن‌جا که بسیاری از متخصصان و سازندگان تاکید زیادی روی این فاکتورهای مهم دارند. از این رو پیشنهاد می‌شود که در زمان خرید روان کننده بتن این چند عامل مهم را مد نظر قرار دهید.

کاهنده آب نسبت به سیمان

کاهش نسبت آب به سیمان در بتن از اصلی‌ترین کاربردهای فوق روان‌کننده‌های بتن به‌حساب می‌آید و نقشی اساسی در بالا بردن مقاومت و استحکام بتن دارد. ترکیبات شیمیایی به‌کار رفته در فوق روان‌کننده‌ها عامل کاهش آب موجود در بتن می‌شوند که در نتیجه مقاومت و ماندگاری بالای بتن را شکل می‌دهند.

تغییر در عدد اسلامپ

یکی دیگر از ویژگی‌های بتن عدد اسلامپ است که جریان‌پذیری بتن را نشان می‌دهد. فوق‌روان‌کننده‌ها که منجر به کاهش میزان آب و عدد اسلامپ بتن می‌شوند مستقیما از نقش و تاثیرگذاری بالایی بر مقاومت و استحکام این محصول برخوردار هستند. 

تفاوت ابرروان کننده با فوق روان کننده های بتن

ابر روان‌کننده‌ها و فوق‌روان‌کننده‌های بتن از تفاوت‌های مشخص و تعیین شده‌ای برخوردار هستند. از جمله تفاوت ابرروان کننده با فوق روان کننده های بتن می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت در ترکیبات شیمیایی

ترکیبات شیمیایی متفاوت از جمله تفاوت‌های ابرروان‌کننده‌ها و فوق روان‌کننده‌ها به‌شمار می‌روند که تاثیرگذاری منحصر به فرد هر یک را به‌دنبال دارند.

تفاوت در زمان گیرش

ابروان‌کننده‌ها و فوق‌روان‌کننده‌ها هر یک از زمان گیرش منحصر‌به‌فرد خود برخوردار هستند. این عامل ارتباط مستقیمی با ترکیبات شیمیایی موجود در محصول دارد و شرایط ساخت‌و‌ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تفاوت در میزان اسلامپ

تفاوت در اسلامپ یا میزان کاهش روانی بتن در واحد زمان از دیگر تفاوت‌های ابروران‌کننده و فوق‌‌روان‌کننده‌ها به‌شمار می‌روند. به‌طور معمول بتن دارای ابرروان‌کننده از اسلامپ قابل توجه‌تری در مقایسه با روان‌کننده‌ها برخوردار است.

مکانیزم ابرروان کننده چیست؟

شاید این سوال برای شما شکل گرفته باشد که مکانیزم ابرروان کننده چیست؟ این محصول ذرات سیمان را به‌واسطه ممانعت فضایی دافعه الکتروستاتیکی در تمام سطح پخش می شود به نحوی که حتی بزرگترین کلوخه‌های سیمان را به‌راحتی باز می‌کند. براین اساس واکنش هیدارتاسیون به خوبی انجام می‌شود و عملکرد خوبی از خود به‌جا می‌گذارد.

انواع ابرروان کننده بتن

با توجه به تفاوت در قیمت فوق روان کننده‌ بتن می‌توان از انواع مختلف آن که به بازار عرضه می‌شوند استفاده کرد. از جمله انواع ابر روان کننده بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روان‌کننده بر پایه ملامین
  • روان‌کننده بر پایه لیگنو سولفونات
  • روان‌کننده بر پایه پلی نفتالین
  • روا‌کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر

سخن پایانی

در سال‌های اخیر ابرروان‌کننده‌ها به یک افزودنی ثابت و کاربردی در بتن تبدیل شده‌اند و در بسیاری از ساخت‌وسازها به‌کار می‌روند. اینکه ابر روان کننده چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد به تفصیل در این مقاله مورد بررسی قرار داده شد. شایان ذکر است که در زمان ساخت‌و‌ساز باید از این محصول استفاده کرد تا گیرایی و تاثیرگذاری بتن به حد مورد نظر برسد، در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مانند عدم تاثیرگذاری مواجه شود. پیشنهاد می‌شود که ابرروان‌کننده‌های خود را از شرکت باسابقه و معتمد پارتاک تهیه کنید و شاهد کاربرد این محصول باکیفیت و تاثیرگذاری بیشتر آن در پروژه‌های خود باشید.

نمره بدهید
بهترین مارک سخت کننده بتن

سخت کننده بتن با مقاومت بسیار بیشتر نسبت به بتن‌های معمولی از ترکیب مواد مختلفی [...]

بهترین مارک بتن رنگی

بتن رنگی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز است که از آن معمولاً برای [...]

 بهترین مارک چسب بتن

چسب بتن یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی است که باعث افزایش مقاومت بتن‌ها از [...]

بهترین مارک پودر سخت کننده بتن

پودر سخت‌کننده بتن محصولی برای افزایش مقاومت سایشی بتن در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف مثل [...]

بهترین مارک پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که موجب افزایش زیبایی نمای کاشی‌ها می‌شود. [...]

بهترین مارک گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت ‌و‌ساز است. این مصالح از [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *